Zeilend maken

←Jufferblokken maken. Uit een tweedehands azo-bee balk zagen we blokken. Met de draaibank maken we ze rond en er wordt een profiel ingemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de jufferblokken boren we gaten die met een bijl worden bijgewerkt.

 


Dan worden de jufferblokken gekookt in lijnolie en dan zijn ze klaar. Ze komen tussen de verstaging van de mast en de wantputtingen in de huid om de wanten te spannen.

 

 

 

 

 

 

 

 

De oude vissersmasten worden eraf gehaald. Ze zijn in te slechte staat, te klein en staan op de verkeerde plek voor de zeilmasten.

Voor de voorste mast moet een dekdoorvoer gemaakt worden, dit is een gedeelte daarvan.
Voor de achterste mast worden steunen op de motorfundatie gelast. Van te voren is berekend hoe dik de stalen profielen en dergelijke moeten zijn. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rondhout maken is ook weer een vak apart. Eerst berekeningen op papier maken, dan met touwtjes en punaises het uittekenen op het hout en daarna zagen, schaven en schuren.

 

 

 

Vooraan staan de korfijnnagels. Dit zijn pennen om de touwen te beleggen. Daarachter staan de toppen voor beide masten. Dit alles gemaakt van restjes hout op een draaibank. De rondhouten worden gelakt.

















Voor de kluiverschoten moeten er klampen worden gemaakt. Met een blok hout, kettingzaag, schuurmachine en iemand die daarmee werkt, kom je een heel eind.

 

Om te zeilen moeten we bergen blokken hebben. Veel ouwe blokken hebben we gekregen. Ze moeten alleen wel worden opgelapt.

 

 

 

 

 

Hier hangen de blokken die klaar zijn, nog nat van de lak te drogen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Een schildpadblok maken we nieuw voor op een rondhout.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De spanne voor de fokkestag maken we ook zelf. Aan de ene kant moet een harpsluiting komen en aan de andere kant een oog.

 

 

 

 

 

 

Er moet een oog aan het schip gemaakt worden waar de spanner aan kan voor de fokkerstag.

 

 

 

 

 

 

 

Hier wordt het oog aan het schip gelast.

 

 

 

Dit is een hele berg beslag voor op de rondhouten.

 

 

 

 

 

 

Voordat het beslag bevestigd kan worden moet het goed in de verf.

Inmiddels zijn de masten klaar en worden ze geverfd.

 

 

 

 

 

Hier wordt de mast met een enorme kraan op het schip gehesen. Daar komen even veel mensen gelijk bij helpen om de verstaging snel vast te zetten.

 

 

 

 

 

De waterstag wordt in een bitumenpasta gesmeerd en daarna omwonden met touw om 'm zo te conserveren.

 

 

 

 

De boegspriet zit op z'n plek met verstaging en al. Nu moet het kluivennet eronder gespannen worden.

 

 

 

 

 

 

Het zeilplan was allang getekend voordat de masten gemaakt werden. Nu is het tijd om zeilen te naaien. Met een gigantische naaimachine verstellen en repareren we een aantal zeilen die we tweedehands gekregen hebben.

 

Een nieuw gaffelzeil wordt aangeslagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Als de zeilen erop zitten, moeten die weer bescherm worden door huiken. Die worden hier gemaakt.